Mám na mysli svobodu
Jistě bouřlivě a z různých stran se bude přetřásat elektronická evidence tržeb, registr smluv veřejných institucí, majetková přiznání a prokazování původu majetku, regulace hazardu, trestnost daňových zločinů již ve fázi přípravy, přesnější pravidla možností odposlechů telefonů.
Není to výčet konečný, ale vybral jsem ty, které automaticky předpokládají, že vybrané skupiny obyvatelstva jsou a priori podvodníci, které je třeba permanentně sledovat. A ještě k tomu předkladatelé zákonů tvrdí, že jejich návrhy jsou a budou vlastně ochranou poctivých před nepoctivými a že poctiví se nemají čeho bát. To je podle mě nebezpečná lež, byť v hezkém obalu.
Jestliže zaevidujeme prodej každého kopečku zmrzliny, zdokladujeme majetek každého politika, zveřejníme všechna úřednická lejstra a odposlechneme každý telefonický hovor, myslíte, žeBUDE LÍP? Já jsem si jist, že nebude.
Hazard se přesune do černé ekonomiky, živnostníci v lepším případě udělají totéž, v horším skončí, majetky se přesunou na příbuzné, případně do offshorů. Z prokazování příprav na nekalosti se stanou nekonečné právní bitvy. Počet odposlouchávaných hovorů a tím i riziko jejich zneužití se zvýší. Registry smluv a různé další nekonečně rozklikávací aplikace budou stát spoustu peněz, přičemž už dnes je zřejmé, že tyto možnosti využívá jen velmi malý počet občanů (spíše však aktivistů a nátlakových skupin) a bez uvedení souvislostí jsou to lehce zneužitelné nástroje v rámci politického nebo obchodního soupeření.
A navíc bývá zvykem, že každý zákon si vyžádá „výjimky hodné zřetele“, které původní úmysl zamlží nebo úplně zvrátí. Jak to dopadlo na Orwellově Farmě zvířat? Jeden ze základních postulátů zněl: „Všechna zvířata jsou si rovna“. V závěru příběhu měl tento postulát zlomový dovětek: „…ale některá zvířata jsou si rovnější“.
Každý zákon je vlastně vyjádřením nedůvěry v přirozené lidské konání. Čím méně důvěry ve společnosti, tím více zákonů. Česká společnost nepotřebuje více zákonů, ale více důvěry. Úkolem politiků, poslance nevyjímaje, by mělo být posilování důvěry nikoli generování nových a nových zákonů a jejich novel.
Je empiricky dokázáno, že korupci se právě nejvíce daří tam, kde existuje změť zákonů předpisů a nařízení. Myslím, že více než Legislativní radu (a úřad) vlády potřebujeme úřad na zjednodušování legislativy a likvidaci výjimek z předpisů. Pro začátek by mohlo platit jednoduché pravidlo: Každé ministerstvo nebo poslanec, který navrhne nějaký nový zákon, by měl za povinnost navrhnout 2 jiné zákony ke zrušení.
Jenže co s tím páni poslanci, když je podepsaná nějaká koaliční smlouva, je nějaké programové prohlášení vlády, nějaký legislativní plán práce a do toho si občas ještě něco přidá „Brusel“? A navíc v koalici, kde socialisté bytostně věří na model řízení společnosti skrze legislativu upravující každou životní situaci do nejmenšího detailu a druhý koaliční partner má ideu řízení státu jako firmy, což ve svých důsledcích totéž znamená totéž.
Budiž spravedlivě řečeno, že snaha každý moment života společnosti legislativně ošetřit do nejmenších detailů nepřišla až s touto vládou. Tento myšlenkový koncept se začal realizovat zhruba od druhé poloviny 90. let a nic se na něm nezměnilo ani za tzv. pravicových vlád po roce 2006. Pouze se ten „vlak nedůvěry“ za této vlády stále a stále nebezpečněji zrychluje.
V prvním odstavci jsem uvedl několik návrhů zákonů. Každý z nich můžeme podrobně analyzovat a diskutovat v každém jednotlivém ustanovení, v každé jednotlivé větě. Ale povinností zákonodárce je také vidět přes jednotlivé stromy celý les. Proto je možná podstatnější vnímat i širší přínos zákonů pro společnost. Komu a proč slouží? Opravdu všem nebo jen nějaké zájmové skupině? Jaký bude jejich reálný dopad? Je vůbec šance, že budou přirozeně respektovány a dodržovány bez rozsáhlého kontrolního a represivního aparátu? Nepřinesou spíše než pozitivní efekt více nedůvěry mezi lidi a rozklad pospolitosti společnosti? Právě hledat odpovědi na tyto otázky jsou podle mě odpovědností poslance zákonodárného sboru, a to bez ohledu na momentální stav a rozpoložení vládní koalice.
Jistě je nesmírně těžké hájit svobodu soukromí a podporovat spíše budování atmosféry důvěryhodnosti a sounáležitosti než vytváření represivních zákonů tváří v tvář nepravostem – daňovým únikům, telefonickým dohadování různých nemorálních až odporných kšeftů a handlů. Svoboda jednotlivce je vždycky slabší hráč, protože je v ní ukryta i odpovědnost a bohužel v ní je i prostor k nepravostem. Avšak lidská svoboda a touha po ní vítězí dlouhodobě.
Firma se řídí prostřednictvím finanční motivace a prostřednictvím různých vnitřních předpisů a pravidel. Když selže jedno nebo druhé, řešením je vyměnit některé zaměstnance. Dokonce lze vyměnit i všechny zaměstnance. Stát se řídí podobnými nástroji, jen jinak pojmenovanými (zákony, daně, dotace…). Ale stát nelze řídit jako firmu právě proto, že nelze vyměnit občany. Když přestane být státní mocí respektován přirozený řád vazeb a vztahů mezi lidmi, když se státní moc svým občanům příliš vzdálí, dříve nebo později to bývá naopak. „Zaměstnanci“ vymění „majitele“.
Komunisté by o tom mohli vyprávět.
Jan Matějů
Nemám jen prázdná hesla
Na reklamní banner se toho příliš nevejde. Prosadí se jen hesla. Není divu, že přemýšlivý člověk si při shlédnutí banneru klade otázky: Proč zrovna tato hesla? A také: Jak dosáhnout vytknutých cílů?
Jan Matějů
Jak dál s EET
Některé politické strany předesílají, že se po letošních sněmovních volbách budou chtít znovu zabývat projektem elektronické evidence tržeb (EET).
Jan Matějů
Ekonomické závislosti 21. století: Dotace
Dotace jsou všudypřítomné: jdou z EU, z českého státního nebo jiných veřejných rozpočtů a státních fondů. Jen v ČR jimi ročně protečou stovky miliard.
Jan Matějů
Proč nevolit Andreje Babiše. Lišky mění srst, ne svoje zvyky
Andrej Babiš má být obviněn v případu čerpání dotací na farmu Čapí hnízdo. Od pana Babiše neslyšíme nic jiného než křik, že je to proti němu spiknutí celého systému a snaha odstranit ho z politiky.
Jan Matějů
EURO ? Nespěchejme, není důvod.
Čas od času se debatuje, kdy opustit českou korunu a přejít na měnu EURO. Banky, finanční instituce i firny, zejména ty které obchodují se zeměmi platícími EURem, mají jasno: co nejdříve. Tak v čem je problém?
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině
Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...
Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců
Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...
Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině
V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...
Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie
Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.
- Počet článků 13
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1167x